BOKSAMTAL 4 vå 2021: GERTRUD av Moa Gammel Ginsburg

24.04.2021 20:52

Vi som träffades online till vårens 4:e cirkelbok var Anette M, Margareta J, Gunilla Ö, Barbro P, Kerstin S och Eveline S. Berit J, Annette S-G och Toni O har mejlat sina tankar. Angelina A från Folkuniversitetet skötte det tekniska. Dagens författare är vårens tredje debutant i den skönlitterära genren. 

 

bokomslag Gertrud    bokomslag Gertrud     Gertrud : skådespel i tre akter / Hjalmar Söderberg.

Moa Gammel Ginsburgs bok  2021      Hjalmar Söderbergs drama 1906

 

 Moa Gammel på en Unicef-gala i Stockholm den 1 maj 2012.                    Samtal om Hjalmar Söderberg - Dramatenpodden | Lyssna här | Poddtoppen.se 

Moa Gammel Ginsburg        Hjalmar Söderberg

Moa GG har skrivit en parafrasering eller kanske mer en pendang till Hjalmar S:s drama - en intressant och tankeväckande omskrivning av temat: makt, underordning och könsroller. Moa GG börjar sin bok med: Till Märta Abenius och alla andra stumma musor, som tyst förpassats till historien. Hjalmar S börjar med: Jag tror på köttets lust och på själens obotliga ensamhet.

Vad/vem som berörde extra under läsningen? AM) Jag greps av det sorgliga i berättelsen, utsattheten, ytligheten, objektifieringen och sonens död. MJ) Ja och Gertrud var ensam om allt - kärleksrelationerna som inte fungerade, övergivenhetskänsla och att inte "vara hemma". GÖ) En enda lång trist värld, ett objekt, bara vara vacker och rik räknas, berördes illa. BP) En oerhört dyster skildring av utsatthet och tristess - bara utseende, ålder, makt och pengar betyder något. KS) En synnerligen deprimerande bok. Jag har jämfört med Hjalmar S:s bok och intrigen är väldigt lik, dock upplever jag MGG:s mer olustig, beräknande och helt enkelt förskräcklig. BJ) Det är förvånansvärt hur det som skrevs 1906 är så likartat med 2020 om hur manligt och kvinnligt hanteras. Männen skapar sig ära och berömmelse på kvinnans bekostnad. AS-G) Jag har svårt att förstå Gertrud - hon gör sig själv tlll ett offer - låter sig utnyttjas. Jag fattar henne inte - varför hon låter sig behandlas så. TO) En svår och sorglig bok. Beskrivningen av mode- och skådespelarbranschen gav mig en olustkänsla. Dyster med vidriga sexscener! Var finns passionen och drömmarna? ES) Berördes av att världen ff är så utpräglat marginaliserad. Att kvinnan ff tillåter sig att vara så objektifierad - bli så passiviserad - hur makt korrumperar - männens ryggdunkningar till nackdel för kvinnan. Att skönhet, begär och ålder betyder mer och personliga egenskaper mindre. Det berör mig så illa att kvinnans livsprojekt är hur hon ser ut - att detta förstärks istället för att skifta fokus till människans inre känslor och tankar. 

Huvudperson: Gertrud - en kvinna i yttre och inre exil. Bipersoner Gabriel, Gustav och Erwin med karaktär av huvudperson i respektive relation med Gertrud.

Budskapet menar vi är: MJ)lita bara på dig själv. KS) Att Gertrud ändå går till slut s 271-275 och tänker framåt på det som bara är mitt! AM) Att makt och pengar korrumperar - även passionens makt. GÖ) Konkurrensen är stenhård - i yrkesrollen är du värdelös och gammal vid 40? MJ) Skilda världar. KS) Belysa vad skillnaden manligt/kvinnligt kan bero på. BJ) Relationer Manligt/Kvinnligt - Kvinnan godtrogen, mannen som inte begriper el tror att de har rätt. AS-G) Att synliggöra! Att kvinnan låter sig utnyttjas beror på hennes egenskaper och inte på branschen. Du kan utnyttjas i alla branscher. TO) Att påvisa att det inte skett något positivt på över 100 år vad gäller utnytjandet av kvinnors utseendefixering. ES) Klassiskt drama i nutid. Förminskandet av kvinnor fortsätter. Om att hitta sin identitet. Kvinnors frihet/ofrihet i den skapande konsten.

Vi menar att människan borde kommit längre, sträva efter djupare livskvalitet. Men också att IT-världen, digitala medier, filmer och polariseringen efter makt och pengar är starka motvikter till själslig balans. 

Vi frågar: Vart tar människovärdet vägen? Är det männen eller kvinnan som är de/den starkare? Männen som utåt är starka men söker bekräftelse. Eller Gertrud, som analyserar, står ut, finner sig, men tar sig igenom och ut till slut?

Vi jämför 1906 med 2021: spännande med omskrivningar - visar tidlösheten även om den är åt fel håll - ger ändå nya vinklingar och synsätt. 1906 var vinklingen mer Gertrud, som stod på sig mot de tre männen; 2021 är det faktiskt tvärtom - i slutet gör de tre männen gemensam sak mot Gertrud! Men det är iaf hon som går mot nya mål - får insikt hoppas vi! En annan slutsats är att vi 2021 ff i stor utsträckning befäster det offentliga åt männen och det familjära åt kvinnan. Men vi ser också att även männen är låsta i sina könsroller pga de strukturer som gäller i samhället. T.ex. Erwin Jones som svart skådespelare kämpar från ett underläge mot vita manliga kollegor. 

Tid & Miljö: Nutid - prestationsmiljö. Utemiljön en stenöken - storstadsmiljö - blåst - inga årstider i Los Angeles. 

Språk: Lättläst, tydligt, välskrivet språk. Bra komposition mellan dialoger och övrig text. Korta kapitel driver läsaren framåt. Jag-berättare. Förmedlar känsla utan att vara känslosamt.

Titel: Gertrud ÄR boken och representerar kvinnor med alla namn. Även i Hjalmar S:s drama känns titeln rätt. 

Omslagsbild: 1) Inbunden/med ansiktet i skikt = ser vi som de olika ansikten Gertrud "bär" beroende på situationen. Gäller alla människor. 2) Pocket/en stege ner i poolen = kan belysa lyxtillvaron men också symboliskt - ett handtag att hålla sig i?

Speciella rader: s35)om hemlängtan i en blomsteraffär Det luktar som Sverige i juni ;  s73)Livet blir rättvist först när det inte är det. s163)Om mäns latenta aggressivitet. s177-181)Naket, rått och starkt. 226)Horace-citat? Den som hatar lyx hatar också sexs238)Verklig lycka är det som inte känns alls, när du inte önskar dig något annat än det du redan har och inte drömmer om något som inte finns. s258)Man kan hitta ledtrådar till det man vill ska vara sant om man letar tillräcklit länge. 

Om uttrycket "plus en": AS-G) behöver inte tolkas nedvärderande. En sådan presentation förpliktigar inte en speciell persons närvaro utan kan betyda att huvudpersonen kommer med flera "plus en".

Några ljusglimtar: s97-101) beskrivningen av kräftskivan; s?)när G tyckte sig se en bit natur, som påminde om Sverige och när hon åt ett äpple som påminde om Ingrid Marie.

ORD som sammanfattar berättelsen: sökande, utbytbar, sorg, objektifierad

Teatertips: Sveriges Radio Dramaklassiker från 1954 

Lästips av MJ) Karolina Ramqvists Flickvännen

Övrigt: Bure Holmbäck har skrivit förordet i 2012 års utgåva av Hjalmar S:s drama. Mycket intressant tolkning. Vi får veta att förlagan till Gertrud är Maria von Platen, som HS hade ett komplicerat förhållande till. Den plågsamma och ovärdiga avslutningen på denna förbindelse är numera kartlagd av forskningen. Samtidigt hade hustrun Märta f. Abenius upptäckt förhållandet, vilket medförde att också äktenskapet, som redan var olyckligt, kraschade. Resten är en annan historia som vi kan läsa i boken Märta och Hjalmar Söderberg:en äktenskapskatastrof, av Johan Cullberg och Björn Sahlin.

Lektörsomdöme av Marianne Berglund/utdrag: Handling i korthet om kvinnans problematiska självbild i en utpräglad manlig värld och hennes ambivalenta känslor för tre män, som låter henne spela olika roller i deras liv. En hemlighetsfull tragedi i det förgångna antyds och avslöjas. Vardgsnära och sakligt språk. Boken är uppbyggd enligt Hollywoodfilmens mönster där huvudkaraktären drabbas av bakslag, övervinner dessa och vinner insikt. Miljön känns autentisk och levande. Karakärerna är överlag diffusa, bortsett från huvudersonen. 

Recensioner: Sveriges Radio Kulturnytt 22.09.2020

Rekommendera boken: Ja absolut läsvärd för alla med intresse för dessa eviga könsrollsfrågor.

//

Möter berättelsen mitt liv: Några gånger har jag i arbetslivet tydligt upplevt undanträngning p.g.a. kön, underordning och även objektifiering från manliga/kvinnliga chefer, kollegor samt även i privatlivet. Så här i eftertanke, ser jag mer än när jag var mitt i livet. Det har också stärkt mig och gett mig insikter.

//Eveline

 


: BOKSAMTAL 4 vå 2021: GERTRUD av Moa Gammel Ginsburg

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar

Kontakt

Thulegatan 33B
Sundsvall
85236
+46.0706554282 evelinesantner@gmail.com