BOKSAMTAL 3 våren 2019: FINNA SIG av Agnes Lidbeck

29.03.2019 15:20

Finna sig eller Finna sig i, ja det diskuterade vi i gruppen tisdag 26 mars. Vi som diskuterade var Gertrud, Gunilla, Maria, Margareta, Ann-Louise, Toni, Kerstin, Barbro och Eveline. Berit är som alltid med i samtalet via mejl. Annette reser just nu i Kambodja (inspirerad av oktober månads bok?) och vi ser fram till 23/4 då vi hoppas få höra om den upplevelsen. Men nu till mars boken:

Finna sig                Relaterad bild

Finna sig                            av    Agnes Lidbeck

Våra röster - från: 1) En bra bok  som helhet  - bra upplägg med en början - mitten - slut. Männen beskrivs otydligt - förutom älskaren Ivans självcentrering. 2) Välskriven och inkännande text men Anna är en konstig person med stor återhållen ilska och frustration. 3) Tråkig, monoton, hälften intressant dock är slutet bättre. Karaktären Anna inte trovärdig - osympatisk - ett feministiskt manifest! 4) Skickligt skriven men inte ur dagens verklighet! Att iaktta sig själv i allt Anna gör tyder på stort bekräftelsebehov - finns kanske ändå kvinnor som har det så här? 5) Svårt att ta sig igenom - bedrövlig - språkfattig - man får inga bilder vid läsningen - onödiga upprepningar. 6) Tycker inte om Anna - tvingade mig att läsa då det är en cirkelbok - overklig - tråkig och "äcklad" av de intima detaljerna - är det gott att skriva så? 7) Lättläst, alltså det gick fort att läsa - fångade inte alls - steril - som att läsa inlägg i t.ex. FaceBook. 8) Inte särskilt lättläst trots luftiga sidor. Krävs koncentration och flera ord att slå upp. Upprepning o ibland ältande. Analytisk, nästan dissekerande. Tappar intresset ibland, men ändå lite att fundera på! 9) Från älskarinna till vårdarinna - svårt att vara & göra allt på rätt sätt. Anna söker tips hur hon bäst ska vara - prövar "att" och "att inte" - osäker att göra rätt - detta finns tyvärr även idag bland många unga flickor-mammor, som skapar sin identitet genom att bli just mammor. 10) Ingen bra titel - bra upplägg - klart och redigt språk - ursorglig historia - karaktären så passiv - illa berörd av mammadelen. - till: ingen bra bok. ---- Eller? JO, en bra läsecirkelbok!

Vi diskuterade frågan "Vad vill författaren säga? Vad vill läsaren förstå? Och det är såklart beroende på generation, uppväxt och tillhörighet i samhället. I boken Vad ska vi läsa i bokcirkeln? skriver Lena Kjersén Edman, att författaren undersöker om det fungerar att i en roman ha en huvudperson som läsaren antagligen inte sympatiserar med. Och det kan diskuteras, men karaktären finns tyvärr IRL. Den cirkeln hade också olika uppfattningar om hur bra romanen var.  

Övriga karaktärer: hade vi inte mycket att säga om - Jens, något diffus bifigur - Ivan, totalt självupptagen - Siri lika självupptagen som sin far - Och Anna finner sig!

Språket: modernt - aktuellt - lättläst

Vi tyckte bra om de kursiva "mellanakterna", som beskriver det Anna läst sig till att allt ska vara jämfört med övriga texten, som beskriver hur det blev. 

Recensioner: 1) Expressen 6.03. 2017 Jens Liljestrand  https://www.expressen.se/kultur/sensationell-debut-om-att-vara-vit-mans-slav/

2) Boråstidning 10 februari 2018 Inger Melin https://www.bt.se/kultur/agnes-lidbeck-att-skriva-om-nagon-man-inte-tycker-om-ar-som-att-dissekera-en-levande-groda/

3) Svenska Dagbladet 7 mars 2017 Jenny Aschenbrenner (låst artikel)https://www.svd.se/tvasamheten-skildrad-med-cyniskt-bett

4) Dagens nyheter publicerad 6.3.2017 uppdaterad 19.1.2018. (låst artikel)Agnes Lidbeck, född 1981. Hon skildrar de roller som kvinnor förväntas spela. ”Finna sig” är en bok om låsning i normaliteten. Ändå skriver hon vackert och frigörande.

5) Bloggare 6 mars 2017 annette.juhlin@telia.com https://justnujusthar.com/2017/03/06/recension-finna-sig-av-agnes-lidbeck/

6) Lektörsomdöme/Ida Andersen:En roman om hur kvinnor anpassar sig till de traditionella kvinnorollerna. Anna, en extremt självmedveten medelklasskvinna av idag, blir tvåbarnsmor, agerar länge mor och hustru och blir därefter älskarinna till Ivan, skiljer sig och blir snart vårdare till sin cancersjuka älskare. Den kyligt analytiska och distanserade berättarstilen fångar lyhört alla kännetecken i fenomenet: Anna vet med skrämmande exakthet vad som krävs av henne i varje roll, hur välpolerad ytan ska vara, men saknar förmåga att protestera eller leva utifrån sina egna behov. Det lakoniska men knivskarpa och poetiska språket utmejslar tvångsmässigheten i Annas val, eller icke-val, och gestaltar skickligt hennes frusna förtvivlan över att aldrig bli sedd. En kuslig berättelse ifall kvinnliga läsare känner igen sig alltför mycket, och frågan är hur tidsenlig tematiken egentligen är. En bok att fundera över men också en vacker och sorglig familjesaga i samtiden. Helhetsbetyg: 4.

 

Anknytning till vårens undertema: Nja, LUST kanske iaf i förhållande till Ivan.

KÄNNA IGEN SIG: Jo, jag kan känna igen mig i - att nedtona det sämre - och upphöja det bättre i sin karaktär. Samt s36 att bli mamma och tilltalas "mamma" - tappa tilltalsnamnet i förhållande till barnets far!

Poäng 1-5: 1*=1 - 2*=4 - 3*=4 - 3.5*=1

Avslut: En viktig läsning med viss igenkänningsfaktor - att "anpassa sig" (vilket jag i mitt fall också känt av kulturellt).  Men ingen bok jag blir vemodig av när den är slut - för att citera Bo R Holmberg i Tankar för dagen 26.03.2019 - Längtan till lässtunden och vemodskänslan när boken är slut!

//Eveline

 

 

BOKSAMTAL 3 våren 2019: FINNA SIG av Agnes Lidbeck

ORD/KÄNSLOR romanen väckte

Datum: 06.04.2019 | Av: Läsecirkeldeltagare

Värderingar, Frustration, Deprimerande, Deprimerad, Egocentrisk, Självupptagenhet, Glädjelöst, Sorglig, Självutplånande, Självuppfattning

Ny kommentar