Blogg

BOKSAMTAL 3 hösten 2017: EXTREMT HÖGT OCH OTROLIGT NÄRA av Jonathan Safran Foer

24.11.2017 21:58

Höstens tredje bokträff tisdag 14 nov träffades Monica, Toni, Gertrud, Inger, Kerstin, Berit, Maria, Barbro och Eveline. Gunilla, Margareta och Annette kunde inte komma, men lämnade sina synpunkter via mejl och telefon.

Extremt högt och otroligt näraExtremt högt och otgroligt nära av Jonathan Safran Foer

En intressant titel, en ung författare (28 år då han skrev boken), ett terroristhandling i grunden, extrem i världen och i synnerhet i USA, om en 9-årig pojke som då 11.9 "seveneleven" förlorade sin far. Allt detta och omslagsbilden (som ger tankar till nuvarande presidenten i USA) väckte nyfikenheten att läsa romanen och kunna samtala om den i cirkeln samt att Expressens omdöme på omslaget lyder: "Så bra att jag börjar tänka framtida nobelpristagare"!.

Det finns många ORD/KÄNSLOR som kort kan sammanfatta denna speciella, fascinerande och annorlunda roman. Några urval: Sorg-Pussel-Koncentrationskrävande-Rörig-Försoning-Familjebild-Smärta-Sorgbearbetning-Livsöden-Ensamhet-Tänk OM- Känslomättad-Känslokänslighet-Bearbetning-Berättarkonst

KORT sammandrag: Många olika meningar, infallsvinklar men klart ändå att vi alla tycker bra om boken. Svårfångad med ytterligheter. Svår att få grepp om innan man upptäckt finessen, skickligt hantverk. Innehåll och form med text och bild, nästan blanka sidor förbryllade, men allt klargörs till slut. Samtalen med alla "Blacks", moderns till synes obekymrade inställning till sonens göromål och näven berättelsen om farmodern och farfadern. Varje avsteg från vanlig text känns betydelsefull. När man läst klart romanen, förstår man hur allt hänger ihop. Författaren är skicklig på att knyta ihop alla delar. En "knorr" med baklängessidorna tyckte Annette och det instämde vi i.

Starka uttryck: tunga skor, klockrent uttryckt - "vem har inte haft det", skrev Gunilla och vi instämde. "Gav mig själv ett blåmärke" Pojkens starka behov av att få veta hur pappan dog och "Uppfinner" istf "inbillar sig" - 

Författaren har på ett skickligt sätt beskrivit en förlust av en förälder på så olika plan. Pojkens förlust av fadern men också faderns förlust av att aldrig ha känt sin far. Farfaderns förlust att aldrig vågat träda fram. Men så sker det när sonen dör och han ger sig tillkänna till sonsonen. Känslomässigt starkt. En kärleksförklaring till pappan. Pojkens personlighet stämde med faderns. De kunde "leka lika", pojken tyckte att pappan visste hur han tänkte. Så länge som pojken letade efter pappan, kände han sig nära pappan. Då var han inte död ännu. Modern kom han närmare när pappan inte längre fanns - hon lärde sig att "tänka som sonen".

Humor: Jo bitvis finns humorn med, även i roliga illustrationer. 

Språket: Ett fint språk - lättläst och även krävande - Det är bitvis svår att hålla tråden.

Recensioner:  1)Litteratur-Magazinet Emma Kreû https://www.litteraturmagazinet.se/jonathan-safran-foer/extremt-hogt-och-otroligt-nara

2)Vår bokvärd Cecilia https://www.varbokvarld.blogspot.se/2012/06/extremt-hogt-och-otroligt-nara-av.html

3) Sundsvalls Tidning: "Det finns hos Jonathan Safran Foer en sällsynt värdighet i berättandet. Han återger, mitt i svärtan och smärtan det hans karaktärer bär på, själva tron på livets inneboende möjligheter. (Den recensionen tycker jag känns helt rätt)

Lektörsomdöme Richard Lindholm: Jonathan Safran Foer är en av de mest uppmärksammade yngre avantgardistiska prosaförfattarna från USA just nu. Romanen byter tidsperspektiv mellan andra världskriget och tiden för 11 september. Navet kring vilket boken cirkulerar utreds genom att de känslomässiga och estetiska reaktionerna på händelsen undersöks. Även bombningarna av Dresden och Hiroshima skildras. JSF besitter ett vackert  men krävande språk. Det krävs en uppmärksam läsning som kan te sig svårbegriplig om man är ovan denna typ av litteratur. 

Avslut: "Skulle aldrig själv valt att läsa den - men tack för att vi läst den och diskuterat den", säger deltagarna i slutet av samtalet. 

FILM-tips: Romanen har filmatiserats med och vi såg den tillsammans tis 28 nov - det var så spännande! Filmen gav fler dimensioner bl.a. att mamman visst var delaktig i sonens letande - men på sitt vis. Och att farfadern var den som följde med pojken för att träffa alla "Blacks", det tyckte vi mycket om. Kanske för att farfadern spelas av vår fine Max von Sydow! Tom Hanks spelar pappan, Sandra Bullock mamman och Thomas Horn spelar Oscar. Se den!

// Eveline

 

BOKSAMTAL 2 hösten 2017: PÅSTÅR PEREIRA: Ett vittnesmål ANTONIO TABUCCHI

21.10.2017 15:23

Tisdag 17 okt, till höstens andra bokträff kom: Gertrud, Gunilla, Monica, Toni, Kerstin, Margarta, Berit och Eveline. Maria, Barbro, och Annette har mejlat synpunkter. Varför kom denna roman med i höst: en önskan av Kerstin, vilket passar in i temat Titlar och författare i repris.

Påstår Pereira            Antonio Tabucchi.jpg
Påstår Pereira       av      Antonio Tabucchi

Dagens samtal kom igång omedelbart med det vi tycker är författarens budskap: "Man måste ta ställning!" Pereira är en skicklig, trovärdig romangestalt.

Våra korta reflektioner (några har läst den tidigare och omvärderat): Tycker mycket om den, sa flera; Glad att fått läsa den; Helt tagen 1:a ggn, besviken 2:a ggn och nu 3:e ggn oerhört stark; Trög start med ett fascinerande upplägg; Gastkramande; En enda fråga Vad ska detta bli? Dock ett slut i min smak; Tråkig i början, men tar fart mot slutet som en deckare; Bra, kort, sparsmakad; En liten pärla helt enkelt - väcker många tankar.

En intressant tidsskildring av mellankrigstidens liv, villkor och överlevnadsinstinkt. Av de intellektuellas roll i en diktatur, att stoppa huvudet i sanden och fortsätta med sitt. Då behöver man inte känna sig delaktig eller ta ansvar för det som händer runt omkring. Av den politiska upptrappningen och den humanitära nedtrappningen (Rasens dag s164).  En händelselös början och man invaggas i rutiner. En stegring i slutet, där man bara vill att Pereira ska akta sig. Upplösningen tycker vi är så genial! Pereira gjorde något för någon.

Romanens karaktärer är levande beskrivna - framför allt Pereira själv (med svettningar, citronlemonad och omeletter), M Rossi, Marta och doktor Cardoso. Intressanta
samtal med doktorn om att göra sig av med sitt  överjag och ge plats åt det nya ledarjaget.

Budskap: Alltid aktuellt budskap - med att ta ställning mot förtryck och översitteri. Gunilla lyfte jämförelsen med Tobakshandlaren av Robert Seethaler, som vi läste och diskuterade 11 okt 2016. Och ja, vi som läst den höll med henne. Starkt budskap om att våga vara trogen sin ståndpunkt och sig själv! Att vara i konflikt med sitt intre men ändå våga.

Språket: Helt betagande inledning en fantatisk, solig, frisk sommardag och Lissabon riktigt gnistrade. Med atlantbrisen som smekte trädtopparna och solen som sken, och med en stad som glittrade, bokstavligen glittrade under hans fönster, och en himmel såm var det blåaste man kunde tänka sig, påstår Pereira, så klar att det nästen gjorde ont i ögonen, då började han tänka på döden. Varför då? Det kan Pereira omöjligt säga. Vilken strålande öppning, läsaren bara smälter av denna inledning.

Lättläst, välskriven med ett härligt språk. Korta kapitel och bra flyt genom hela boken. Stillsamt och detaljerat, trots att den är på knappa 200 sidor.
Upprepningen Påstår Pereira störde till en början, men hörde så småningom till själva budskapet. Romanen är som ett förhörsprotokoll s 48 och 85: att lägga fram som bevis.

Frågetecken: Hade porträttet av hustrun större del i processen, än att stärka och bekräfta Pereira? (Har någon en tanke kring detta, hoppas jag att du skriver det i kommentarsfältet nedan)

En lärdom att ta med sig s140: Sluta upp med att umgås med det förflutna, försök att umgås med framtiden! (Maria).


Recensioner:1) JönköpingsPosten Josef Rydén https://www.jp.se/article/pa-spaning-efter-den-kvinna-han-alskat/
2) Boksidan.net ”stigh, man42” Publicerad  2010-12-09 https://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=10187

3) En Trave böcker Patrik Enander 17.07.17 https://entravebocker.com/2017/07/17/en-postum-parla-antonio-tabucchi-till-isabel-en-mandala/

4) Expressen Nils Schwarz 26 mar 2012 https://www.expressen.se/kultur/den-stillsamme-upprorsmannen

Lektörsomdöme: Pereira är änkling och lever ett stilla liv i Lissabon anno 1938. Han ansvarar för en försiktig kultursida där en översatt Balzacnovell eller andra ofarligheter fyller utrymmet. Att det pågår ett inbördeskrig på andra sidan gränsen eller att totalitära krafter tagit makten i hemlandet föredrar P att glömma. In i hans förljugna vardag kommer en ung man, Montiero och dess fästmö Marta. Ungdomarna är involverade i farliga politiska aktiviteter och P tvingas trots obehagskänslor ta ställning. Omkvädet "påstår Pereira" förhöjer stråket av osäkerhet och oro. Dessa täta sidor rymmer livsavgörande beslut, uppgörelser av djup personlighet och frågor om vad litteraturen i sin innersta kärna kan vara. /Maria Hjort.

 INTERVJU med Antonio Tabucchi i Sydsvenskan 3.10.2010 av Cecilia Schwartz https://www.sydsvenskan.se/2010-10-03/slumpens-skordar

FILM: Sostiene Pereira med Marcello Mastroianni från 1994 https://www.youtube.com/watch?v=6TSPjA7vSAE

Avslut: Påstår Pereira är en liten pärla helt enkelt, Påstår Vi !

//Eveline

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THEODOR KALLIFATIDES på BOKENS AFTON i Sundsvall

15.10.2017 12:44

ÄNTLIGEN - var det många som tänkte onsdag 11 oktober på Bokens Afton i Sundsvall. Bokhandlar´n Lennart Bergström hade äntligen fått hit denne mycket populäre författare och föreläsare. Bergström hade fått hjälp att "locka hit" Theodor Kallifatides av sin goda vän Lena Sjödin Roman.

   Läs    Ännu ett liv (inbunden)Ännu ett liv

Lena Sjödin Roman twittrade sinönskan till Theodor Kallifatides, som nyligen börjat använda detta sociala medie i syfte att själv nå ut till sina läsare och inte gå omvägen via massmedia. Lenas önskan löd: Näst efter fred i världen önskar jag att Theodor Kallifatides kommer till Bokens Afton i Sundsvall. Kallifatides svar lät inte vänta på sig: Självklart kommer jag till Lars Ahlins stad!

Kallifatides trollband åhörarna i 90 minuter med sin unika föreläsnings- och berättarglädje. Om sin uppväxt i Grekland under och efter 2:a världskriget, om sin första tid i Sverige som utlänning/invandrare/nysvensk och om att bli assimilerad/anpassad/integrerad. Beteckningen för detta spelar mindre roll, viktigt är att samvägningen sker med respekt för det nya landets samt individens kultur. Allt i harmoni, som han tyckte sig finna i början av 1960-talet då han kom till Sverige, men som han dessvärre inte längre hittar i dagens Sverige. Mycket kan jag känna igen mig i, invandrad och utlänning i början av 1950-talet, dock accepterad som svensk sedan länge.

Sedan övergick Kallifatides till att berätta orsak och verkan kring senaste bok. Allt om detta finns att läsa i boken.

En oförglömlig kväll som vi kan tacka Bokhandlar´n i Sundsvall och goda vännen för!

//Eveline

 

BOK- & BIBLIOTEKSMÄSSAN i GÖTEBORG 28/9-1/10 2017

14.10.2017 16:18

Mina bilder och några kommentarer från årets bokmässa, som jag verkligen fick uppleva från morgon till kväll i dagarna 3! Först gratis inträde genom en god väninnas dotter och sedan fick jag ett 3-dgrs inträde- och seminariekort av en brorsdotter till min väninna. Fick? Ja! Tack vare att en kompis till henne hade vunnit det och inte hade möjlighet att nyttja det själv. Visst är det underbart men goda väninnor som har så fina släktingar. Jag betalade givetvis inträde till min väninnas brorsdotter en dag + något till, som tack!

Bilder på mässan, katalog och seminarieguider för alla dagar:

       

           

 

Mitt urval bland alla fantastiska seminarier och föredrag:

Merete Mazzarella Om livets mening - Philip Their Så här upphör världen - samtalar med Daniel Sjölin           

Diana Olofsson, Ebba Witt-Brattström, Lo Kauppi, Lena Andersson samtalar med Marianne Rundström om Saker jag hade velat veta när jag var 15 av Diana Olofsson och Johanna Wester.                  

      

Mark Levengood samtalar med Antje Jackelén, Werner Jeanrond och Per Svensson Frihet, jämlikhet reformation

Samtalet rörde sig bl.a. om att teologer i Sverige och Tyskland tolkar Martin Luther  som sträng och fordrande o i Finland som vänlig och glad. 

 

Gunilla Brodrej samtalar med Lars Lerin om Och fågeln flög fritt för att uppsöka sin bur

           

Björn Wiman samtalar med Theodor Kallifatides Ännu ett liv, Elena Namli Mänskliga rättigheter i det offentliga Sverige och Ola Larsmo Swede Hollow om Det totalitära språket

           

Eva Gedin samtalar med Agneta Pleijel om Doften av en man

          

Henrik Fexeus intervjuas om boken Fingertoppskänsla: en nödvändig manual i social kompetens

Bodil Jönsson föreläser om sin senaste bok Vad är tid och 100 andra jätteviktiga frågor?

  

Eva Gedin samtalar med Malou von Sivers om 1:a delen av 3 Mitt hjärtas oro

Eva Gedin samtalar med Sigrid Combüchen om Sidonie&Nathalie: från Limhamn till Lofoten

                       

Svante Weyler samtalar med Astrid Seeberger om Goodbye Bukarest om sökandet efter en saknad morbror

Anne B Ragde Det finns alltid förlåtelse (efterföljare till Berlinerpopplarna), Maj-Gull Axelsson Ditt liv och mitt samtalar med Yukiko Duke om På jakt efter sanning

 

P.C. Jersild om romanen Tivoli   ett annorlunda äldreboende     

Jonas Moström berättar bl.a. om sin 11:e deckare Midnattsflickor

Owe Wikström  Från ett cafébord i Paris: Om vänskap, tristess och samtalets nyanser, Peter Strang  I skuggan av sommaren, Merete Mazzarella Att berätta om sig själv: inspirationsbok för den som vill skriva om sitt liv  och Anna Lindman i Samtal om åldrandet, vänskapen och döden.

Sara Lövenstam o Sara Wadell 2xSara får SFI /Svenska För Invandrare, att blomma

Högkänslig på gott och ont - Nina Eklund Tegar samtalar med Prinsessan Märtha Louise och Elisabeth Nordeng Född Sensitiv: våra berättelser

Caroline Säfstrand intervjuas om sin 3:e feel-good roman Hemligheternas skafferi  (för mig okänd författare)

Avslutar min bildkavalkad med Maratonhögläsning av Anne Franks dagbok - Det var mäktigt, finstämt och berörande.

Mina bokinköp: Lars Lerins Och fågeln flög fritt för att uppsöka sin bur signerad av författaren :-)

Brobyggarna, Blå Stjärnan, Att inte vilja se, av Jan Guillou - en komplettering av serien (för 25 kr/st - pangpris)

Ung på 60-talet av Tomas Ekman (för 50 kr)

 Och fågeln flög fritt för att uppsöka sin bur : brev och bilder     Brobyggarna    Blå stjärnan   Att inte vilja se    Ung på 60-talet

Kort reflektion/intryck av 3 dagars bokmässa: En alltigenom lyckad litteraturupplevelse med totalt 18 seminarier/föreläsningar med "det goda samtalet" i centrum.


I kö till seminariet: Samtal om åldrandet, vänskapen och döden - Om livets mening

Ung på 60-talet  Vi

BOKSAMTAL 1 HÖ 2017: MAKEN av GUN-BRITT SUNDSTRÖM

23.09.2017 17:01

Till höstens första boksamtal tisdag 19 september kom Toni, Margareta, Inger, Kerstin, Barbro, Gertrud, Gunilla, Maria, Berit, Annette och Eveline. Författaren skriver någonstans att Solen vräker ner, det har den ju inte gjort alls denna sommar. Det fina med hösten är att läsecirkeln börjar. Vi har läst MAKEN:en förhållanderoman, av Gun-Britt Sundström från 1976. En kultbok eller t.o.m. en klassiker. Där tyckte deltagarna olika, en del tyckte om den och en del tyckte inte alls om den. Men diskuterade den, det gjorde vi livligt och engagerat.

Romanen utspelas i Stockholm på 1960- och 70-talet, en tid av förändring då många tror att kärnfamiljen är på väg att avskaffas. Ändå upptäcker Martina hur svårt det är att vara utan "make" när alla man känner bildar par och familj. Författarens skildring av en mängd olika turer, känslomässiga krockar, desperata gräl, uppbrott, tårar, mångordiga analyser och lustfyllda återföreningar, är så träffande och hon beskriver det verkliga livet.

Varför läsa Maken? Jag valde denna förhållanderoman från 1976 som då, i min "egen kokongliknande tillvaro" gick mig helt förbi. Att den nu 2017 dramatiseras och turnerar med Riksteatern under hösten, gjorde mig nyfiken. Romanen har onekligen ett viktigt budskap och är aktuell även i nutid.

Maken                            
Maken            av    Gun-Britt Sundström
            www.riksteatern.se/forestallningar/maken/
 

Romanen är lång -  allt detta hade författaren kunnat få fram på mindre sidor! Men i verkligheten sker inte allting så fort som vi önskar - och vi ältar, ältar och drar mycket i långbänk, för att nå våra mål, medvetna eller omedvetna. Så romanen ska nog ha sina sidor. Lättläst, långrandig, men väl värd att läsa.

Ord/Känslor romanen väckte: Egoism, Okomplicerad, Katt&Råtta-lek, Ilska, Irritation, Tidsdokument, Tröttsam, Utforskande, Kompromissovilja, Ambivalens, Insikt (om "min" egen tvåsamhet).

Vi diskuterade 70-talets mijöer, mat (tonfisksallad, pain riche, vin) vänsterpolitiken, könsrolldebatterna, frihetsbehovet/ägarbehovet, tvåsamhet/självständighet, s427 P-pillret som förskjuter ansvaret att inte bli med barn helt på kvinnan. Författaren vill beskriva hur man lever i ett intellektuellt förhållande och visar på problemet. Hur det kan bli som värst! Författaren använder också humor "s95 Hur vacker Gustav tycker att Martina är...." s117 Älska och älska, det gör jag väl, men vad är det att prata om? s204 Ädel, o änglaädel är jag. En klassisk psykopat i själva verket: blödig och brutal, sentimental och sadistisk.

Vi gillade även författarens bibelcitat. Några läste vi upp: s125 Ett oavlåtligt takdropp på en regnig dag och en trätgirig kvinna, det kan aktas lika. s147 Kom låt oss förnöja oss med kärlek intill morgonen och förlusta oss med varandra i älskog. s276 Har du en hustru efter ditt sinne, så förskjut henne icke, men förtro dig ej åt en som har bliivit försmådd av dig.

Författaren strör ut tänkvärdheter: s213 Och så förrinner livet, så förrinner dagarna medan man väntar livet ur sig. s274 Det är inget du behöver vara avundsjuk på, eftersom det jag ger henne är något som du inte vill ha! s341 Det  där med utnyttjande är ju aldrig ensidigt. Någon låter sig utnyttjas också.. s376 o 377 ..inser att det fanns fördelar med de gamla könsrollerna - var sak på sin plats och Gustav i fåtöljen, det är mycket tidsbesparande. s396 Det är så mycket som vi har talat om i glad och rentav högmodig förtjusning över att kunna Tala Med Varandra Om Allt.

Språket: Fint lättsamt skrivet med ett språk, som gjorde att man orkade igenom boken. Gun-Britt Sundström besitter ett fint språkligt handlag, t.ex. s53 Gustav är inte min andra hälft, han är min andra hela, jag visste bara inte att det fanns en till. s95 Sedan blir han simögd av dyrkan...

Mitt bästa i romanen: s435, 465, 468, 488 - Martinas sorg över kärleken hon valt bort - jämf med sorg vid dödsfall av den käraste. s518 Om högmod. s540 Om ledan Den förlamande ledan: ingenting är värt att göra när det inte finns någon att göra det tillsammans med. Inte en bok värd att läsa, inte ett land värt att se, utan någon att tala om det med.

Recensioner: 1) Expressen Nina Lekander Publicerad 8 aug 2016    (utgåva 2016) https://www.expressen.se/kultur/karleksklassikern-maken-star-sig-an/

2) Feministbiblioteket Hanna Lager 9 febr 2014 (Utgåva 2012)  https://feministbiblioteket.se/recension-sundstrom-gun-britt-maken-1976/

Extra: Under hösten 2017 turnerar Riksteatern med en pjäs som bygger på romanen Maken dramatiserad av Ninna Tersmann och i regi av Lena Mossegård- du kan följa samtalen via Podcast Maken - se www.maken.riksteatern.se

Bokcirkel-Maken1.eml Riksteaterpodden följer under hösten 2017 bokcirkeln Riksteatern läser Maken med Gun-Britt Sundströms roman som utgångspunkt.

Pressträff: Riksteaterns Joakim Rindå sänder live av ”Riksteatern läser Maken” på FB: https://www.facebook.com/groups/506569873066643/permalink/586330015090628/

Avslutningsvis: Jag är glad att jag "äntligen" läst denna "förhållanderoman". Jag har mer förståelse för det den beskriver nu i 70-års ålder - än om jag hade läst den i 30-ås ålder. Dock om jag hade läst den då, kanske jag personligen hade kommit till insikt tidigare i mitt liv. Men bättre sent än aldrig :-)

//Eveline

 

 

FULLT I LÄSECIRKELN HÖSTEN 2017

23.08.2017 16:58

FULLT I BÅDA LÄSECIRKLARNA PÅ STADSBIBLIOTEKET I SUNDSVALL!

SÅ TREVLIGT!

LÄSECIRKEL HÖST 2017 - TITLAR OCH DATUM

10.07.2017 18:18

Hej i sommaren :-)
 
Efter nästan två veckor med barnbarn hos mig, vilket gett mig en härlig avkoppling från alla "rutiner", är det dags att förmedla höstens titlar och datum.
 
Nytt i höst är att ytterligare en cirkel kommer igång - se nedanstående länk.
 
 
Välj den du vill delta i och mejla ditt intresse till:
 
Berättelser och verklighet   med Åsa Granath             asa.granath@sundsvall.se
  
Titlar och författare i repris  med Eveline Santner    ulf.kl.johansson@sundsvall.se
 
Fortsatt trevlig sommar!
 
/Eveline
 

 

VILKEN AV VÅRENS BÖCKER FICK FLEST *****

17.06.2017 09:55

Vi är 10 personer som röstat och varje roman har varit mycket läsvärd.

33* får Hilary Mantel för Skuggan av ett liv

32* får Jamaica Kincaid för Annie John

30* får Henning Mankell för Svenska Gummistövlar

26* får Joseph Connor för Mörkrets hjärta

Väl mött till höstens läsecirkel.

Val av författare och titlar är på gång och läggs snart in i bloggen.

TREVLIG SOMMAR med mycket SOL och härlig LÄSNING

önskar Eveline

BOKSAMTAL 4 vå 2017: SKUGGAN AV ETT LIV av HILARY MANTEL

14.04.2017 14:29

Till vårens sista boksamtal onsdag 12 april kom Kerstin, Annette, Maria, Ulrika, Gertrud, Barbro, Gunilla och Eveline. Till sammanställningen harToni och Berit bidragit med sina funderingar och ord. Det blev följande sammanställning av våra synpunkter om boken om "Ilary":

Skuggan av ett liv                Relaterad bild

Skuggan av ett liv     av    Hilary Mantel

Deltagarna uttryckte många blandade synpunkter: Intressant med torr humor-Ingen memoar-En kamp med livet-En uppgörelse-Ett annat flyt än andra böcker av henne-Passar in i vårens tema: ”Vad formar en människa”-Tycker inte om den – endometrios – elände-Blev inte berörd – tråkig – ordrik-Blev besviken jmf med Wolf Hall – ingen memoar – elände-Trevlig läsning – bra beskrivet av sjukdomen endometrios-Torr humor och sarkastiskt skrivet-Fantastisk text - Vilken bok!
Jag valde denna bok efter att ha sett en intervju med Hilary Mantel i Skavlan och fascinerades av hennes stolta karisma. Och jag är nöjd med valet och fler i gruppen med mig - bl.a. ett uttryck "Tack för att du valde den här boken!" - Trevligt :-)

Sammanfattning: Boken är en starkt gripande memoar, trots fler invändningar. Den är suverän i sin egenart. Författaren har en egen berättarstil, där fakta – allvar – humor – sorg och sarkasmer blandas och rör sig fram och tillbaka i tiden, precis som människans tankar rör sig, med dofter, smaker, persongalleri och sinnesinryck.

Språket är lättillgängligt, målande, vackert och humoristiskt.

Vilka bilder! s16 rad10: Femtio meter från torget fanns inga ljusföroreningar. s21 rad14:"...svårlästa skyltar som vacklade under tyngden av Norfolks ortsnamn.

En fantastisk text som tilltalar, även om det finns delar med frågor. Runt s 180 är texten inte lika ironisk. Kanske ligger det för nära tiden - är inte färdigbearbetat.

Jämförelser kan göras med författaren Janet Frame. Man känner ett fysiskt illamående, som också uttalas i Mantels egen jämförelse på (196).

Egna minnesbilder framkallas om ”att vilja lappa till någon i ansiktet” (187), när man utsätts för intima undersökningar av en (169) oförstående och okunnig manlig läkare (173). Om ”Stress för höga ambitioner” (155) har vi läst och läser ständigt om, skylls på personliga egenskaper fastän de uppstår av dåliga arbetsorganisationer.

Om minnet (29) jmf med Annie John av Jamaica Kincaid (läst mars 2017) om att ”plocka fram de minnen, som täcker in den upplevelsen vi egentligen inte haft”. Citerar en deltagares tankar kring minnet: Hilary Mantel minns förvånansvärt mycket från det hon var tre år och hon minns väldigt nuxet, men det är väl så att som vuxen minns man vuxet. Jag funderar på mina egna minnen från barndomen och undrar om jag skulle ha samma insikt och kunna göra händelser av dessa fragment, som hon gör?

Intressant om klosterskolan och den stränga katolska disciplinen som användes överallt, i syfte att fostra barnen till samhällsindivider.

Om despotism (s 164) – styrkans ansikte…. Om mer vanmakt (169-173) Så bra!

Jag tycker mycket om Mantels sätt att skriva direkt till mig som läsare – att ”tala med läsaren”, ”enkla ord på enkelt papper”. Vi är flera som tycker mycket om boken men framför allt alla instämmer i att Hilary Mantel är "Dame Hilary"!

Ex på hennes galghumor/sarkasm: ”Hårlös, formlös, döv men inte besegrad satte jag mig ner och skrev nästa bok” (191-192), Och viken bok sedan? Mer humor: Jack ”styvfar aldrig sjuk” – Dotter ”fröken aldrig kry”

Ett fint avslut – en fin inramning av memoarerna: författaren börjar med husförsäljning i juli (s11) och flytt i oktober med tankarna kring alla som kommit och gått.

Citat: Om döda och icke födda kring bordet

Recensioner: 1) DN Malin Ullgren 2015-01-26 https://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/hilary-mantel-skuggan-av-ett-liv/

4) Svd 23.01.2015 Lina Kalmteg  <span style="font-size:12.0pt;font-family:" times="" new="" roman";times="" roman";"="">https://www.svd.se/en-memoarbok-som-griper-tag

5) Expressen 4.02.2015 Ulrika Kärnborg avgudar den historiska prosans Dame Hilary. https://www.expressen.se/kultur/mantel-att-axla/

       

/Eveline

 

BOKSAMTAL 3 vå 2017: ANNIE JOHN av JAMAICA KINCAID

21.03.2017 16:06
Tisdag 14 mars, vårens 3:e boksamtal samlades Barbro, Berit, Ulrika, Eveline, Gunilla, Maria, Toni, Gertrud och Kerstin (som fotar) för att prata om denna tunna (191s) men så innehållsrika roman. Annette och Inger saknades idag. Annette har textat några synpunkter och ett ORD!
      

Annie John är en berättelse om mor-dotter-symbios. En ung flickas lyckliga barndom förbytts mycket smärtsamt och abrupt av moderns, i vårt tycke, känslokalla tillvägagångssätt. Att ett barn ska frigöras och navelsträngen klippas är en sak, men här skildras ett sätt, som vi tycker är onödigt hårt. Vi har allla egna minnesbilder av frigörelsen i tonåren, dock inte så hänsynslöst. Någon uttryckte också att den tiden faktiskt närmade mor-dotter. Så fint! (Det vittnar om en mycket förstående mor, menar jag.)
Annie JohnAnnie John (1985) av   Jamaica Kincaid

Kort:  Vi tyckte alla mycket om boken. Den är berörande, finstämd, enkel och gripande. Ett intressant förord av Mats Kempe. Berättelsen väckte våra egna minnen av tonårstidens kval och även de fina stunder, som också finns på väg in i vuxenvärlden. Jag valde boken för att min nyfikenhet på författaren väcktes, när jag lyssnade på Jamaica Kincaid i Babel våren 2016. Hon pratade då om sin senaste bok Se nu då (2015). Eftersom vi bara läser böcker som kommit ut i pocket (för kostnadens skull) passade det att börja med författarens debutroman.Vi kände att vi vill läsa mer av denna författare och gärna en fortsättning av Annie John, som en del tyckte kändes ofullständig. Kanske den som kommer därefter, Lucy (1991) kan läsas som en fortsättning.  Eller kan romanen Min mor: en självbiografi (1996) belysa en del, då modern har en avgörande betydelse för Annie.

Språket (några ord): Välskriven, Lättläst, Vackert språk, Bra flyt i språket och dialogerna (s135+136),  Snyggt och propert skriven, Poetisk,

Berörande: Författaren skriver så vackert och innerligt om moderns och dotterns sinnliga relation; Annies kärlek till sin vackra mor, som hon beundrade intill avgudan; hennes (moderns) huvud såg ut att kunna sitta på en sixpence; hennes mun var så vacker att jag kunnat se på den i evighet (37). Annies berättelse om dagen vid havet (s64-67), då modern lovar att aldrig någonsin överge Annie (se s49)
Spegelbilden (s 126-126) är så tydlig in i minsta detalj: Jag stod där överraskad över min egen förändring när allt detta träffade mig och plötsligt tyckte jag så synd om mig själv att jag tnkte sätta mig ned på trottoaren och gråta och jag knde redan smaken av bitterhetens salta tårar.

Smärtsamt: då Annie känner sig olyckligare än hon trott att någon människa kunde känna sig - Hon lämnades att på egen hand försöka förstå varför allt hade blivit så förändrat, så kallt och kravfyllt från moderns sida. Från att ha varit ett mycket omhuldat och bortskämt barn, till att lämnas åt sitt "tonårsöde"
utan förklaring av modern. Vi menar att modern använde brutala metoder att förbereda Annie för vuxenlivet. Fyra faser: s45) Då modern sa till Annie att hon inte längre kunde gå klädd i samma klänningstyg som modern! - Inte bara att hon sa det utan sättet på vilket hon sa det! s47) Då modern sa att Annie inte längre fick titta i kofferten (den där alla deras gemensamma minnen fanns)! - Åter rämnade marken under mig. s48) Då modern kommit på Annie med att ljuga vad pianolärarinnan hade sagt! - Det här var något alldeles nytt - min mors rygg vändmot mig i avsky. s49) Insikten för Annie att modern övergivit henne trots att hon fanns där! - Ibland glömde vi båda bort den nya ordningen och halkade in i vårt gamla mönster. men det varade inte särskilt länge.

Från beundran till avsky, hat och död - (s120) Min mor skulle döda mig om hon fick en chans.Jag skulle döda min mor om jag bara vågade.

Tonårsrevolt: byta umgänge från den välalrtade klasskamraten Gwen (s55) - till "den rödhåriga" förbjudna flickan (s89) (den flickan minns även jag)

Stark början: Första kapitlet om Annies funderingar och nyfikenhet kring död och begravning.
Starkt kap 7: Om det långa regnet och Annies sjukdom - jmf med de "apatiska barnen" vi tyvärr ofta läser om i dagstidningarna
Starkt slut: Hur Annie, i sitt inre, går igenom hela sitt liv under sin vandring med föräldrarna från hemmet till kajen och fartyget. (s179-188)

En reflektion: Även febr.boken Mörkrets Hjärta hade sin grund i kolonialism.  + Jmf (s36 i Mörkrets Hjärta) om att berätta drömmar / minnen = Det omöjliga i att berätta minnen från barndomen utan att de "färgas" och läggs tillrätta i den vuxnes språk. Samma "collage"-berätelse som att återge en dröm.


Recensioner:
1) DN Gabriella Håkansson 2010-05-22 https://www.dn.se/dn-bok/bokrecensioner/jamaica-kincaid-annie-john/

2) Feministbiblioteket Hanna Lager 28 juli 2014 https://feministbiblioteket.se/recension-kincaid-jamaica-annie-john-1985/

3) Lektörsomdöme /Ulla Siljeholm "Annie John har självbiografiska drag. Centralt i romanen är förhållande till modern, ett tema som ofta återkommer hos Jabaica Kincaid. Barndomen är lycklig, hon och modern lever nära nog i symbios. När flickan är tio år förändras allt: modern vill att dottern ska frigöra sig vilket leder till förvirring och otrygghet. Hon är rebellisk och odlra passionerade förhållanden med väninnorna och hon mognar fortare än denns. Kincaid skildrar inträngande och känslkigt hur det känns att lämna barndomen och ta steget in i vuxenvärlden."

Jag avslutar denna gång med att länka till en kul sysselsättning - ett Annie John QUIZ: www.sparknotes.com/lit/anniejohn/quiz.html

/Eveline

 

<< 21 | 22 | 23 | 24 | 25 >>